Saturday, March 12, 2011

Sea Shell Museum
Salah satu tarikan utama pantai teluk batik iaitu Muzium Siput. Dengan bertemakan Teluk Batik sebagai pusat pelancongan Marin, lahirnya sebuah muzium yeng pertama di Malaysia,  yang terletak berhampiran  kawasan pantai Teluk Batik , terdapat lebih 300 jenis siput yang dipamerkan kepada pengunjung terdiri dari pelbagai negara di rantau asia ini....Hebatkan.....Jum hendak tahu lebih detail....
Gambar belakang bangunan Muzium Siput, Cantik, masih mengekalkan rumah tradisional melayu kita
Pintu masuk Muzium Siput
Bayaran masuk RM 2.00 dewasa, RM 0.50 kanak-kanak

 hendak tahu lagi... pada zaman dahulu siput boleh di jadikan ubat pencuci buah pinggang dengan cara merebus serta minum air nya..  percaya atau tidak.. perlu mencubanya sendiri.. TETAPI!!!!!  perlu bertanya doktor dahulu, sama ada boleh atau tidak.. jangan pandai-pandai buat sendiri..

Cengkerang siput juga, boleh di jadikan perhiasan rumah dan perhiasan diri seperti gelang tangan, rantai..
Ini adalah salah satu siput yang ada di muzium, untuk pengetahuan anda lagi, ada siput boleh di makan dan ada yang tidak boleh, serta beracun, struktur siput dengan memiliki warna garang bagi menakutkan musuh. Pandaikan siput protect diri sendiri.

video

 Ini adalah En Azri pegawai yang ditugaskan untuk memberi penerangan kepada kami semasa kami berkunjung ke Musium Siput.


Inilah siput yang dimaksudkan oleh Cik Azri, siput jenis parasit, atau kata lain spesis  menumpang dengan cengkerang lain.





 Siput juga boleh membesar seberat 1tan, dan paling kecil 2milimeter

 Cuba lihat betul-betul warna dia, macam harimau bintang. Siput ini melindungi diri dia dengan warnanya yang garang.

 Tapak Sulaiman






8 comments:

  1. tmpt ni kat area mn..x prnh prasan pn slama ni

    ReplyDelete
  2. ni muzium siput..ada berdekatan di dalam kawasan pantai je.. bayaran masuk RM2.00.... next time kalau datang lagi, pergi dekat belakang deretan kedai atau pergi dekat bahangian parking, comfirm jumpa.. best tempat ni..

    ReplyDelete
  3. masa pergi teluk batik ni, kami tidak ada masa yg lama kat sana, hanya satu hari shj tuk kami di sana, jadual kami padat hanya tuk area pantai tersebut, tu x sempat nak pg berjalan-jalan, walauapapun, teluk batik tempat percutian yang menarik, walaupun sehari kami ke sana, tapi kami rasa puas, jika banyak promosi, insyaAllah teluk batik akn maju seperti pusat pelancongan yg lain, InsyaAllah jika ada masa lg, saya akan ambil masa lama tuk bercuti ke sana...

    ReplyDelete
  4. kalau la dari negeri sembilan mcm mane eh jalan nk ikot tok pg kat teluk batik

    ReplyDelete
  5. wow ade lagu lah..bes la korangnye blog ni..erm cite la lg ape yg menarik kat teluk batik

    ReplyDelete
  6. byk x hotel yg ade kat sane

    ReplyDelete
  7. gila lawa sume shell2 2....best nye tgk...lawa kot siput harimau bintang 2...slama ni xtau pon ada shell yg besar gile 2...1tan lak 2...xtahan..tp sungguh unik ciptaan illahi...siyes lawa laa...

    ReplyDelete
  8. tq kidbabbyy,zul,sha,khairiz= datanglah rasai sendiri melihat keunikan siput-siput di musium siput teluk batik. zul= untuk kemudahan pengujung di teluk batik juga ada kemudahan penginapan yang berhampiran seperti Notti Resort, Teluk Batik Resort, Chalet Impian, pelbagai pakej dan aktiviti yang mereka tawarkan.

    ReplyDelete

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger